Google+

czwartek, 21 listopada 2013

1100000 (Recenzja Learning ROS for Robotics Programming)

    Niedawno dostałam do recenzji książkę Learning ROS for Robotics Programming wydawnictwa Packt. Przeczytałam, przetestowałam i opisałam!

Jeśli nie macie pojęcia czym jest ROS, na dobry początek zapraszam do przeczytania tej notki




Książka składa się z 9 rozdziałów 


  1. Getting Started with ROS
  2. The ROS Architecture with Examples
  3. Debugging and Visualization
  4. Using Sensors and Actuators with ROS
  5. 3D Modeling and Simulation
  6. Computer Vision
  7. Navigation Stack – Robot Setups
  8. Navigation Stack – Beyond Setups
  9. Combining Everything – Learn by Doing
 
    Ogólnie podręcznik pozostawił po sobie wrażenie bardzo słabe. Teoretycznie wszystko było w niej ok: jest wstęp z podstawowymi informacjami, wprowadzenie do architektury systemu, przedstawienie najważniejszych narzędzi wizualizacyjnych, obsługa czujników, nawigacji, systemów wizyjnych i opis paru robotów z systemem operacyjnym opartym na ROS. Założenia piękne, gorzej z realizacją.

    ROS doczekał się już siedmiu dystrybucji. Te ciągle wspierane to najnowsza Hydro Medusa (z września tego roku), nieco starsza Groovy Galapagos (grudzień 2012) i Fuerte Turtle (kwiecień 2012). Mnogość dystrybucji i to, że autorzy nie do końca sobie z tym poradzili, był dla mnie jednym z większych problemów związanych z Learning ROS. Tutoriale zostały napisane w wersji Fuerte. Czasami jednak sami autorzy pisali, że dany rozdział będzie działać jedynie  w wersjach Groovy i Hydro. Argumentacją na użycie starszej wersji miało być to, że jest ona stabilna. Takie tłumaczenie mogło by być sensowne, gdyby książka była wydana siedem miesięcy wcześniej, a nie w momencie, w którym opisywana dystrybucja powoli kończy swój żywot. U mnie to pomieszanie z poplątaniem zakończyło się przeinstalowaniem Linuxa i postawieniem dwóch maszyn wirtualnych na Windowsie (żeby sprawdzić na czystych dystrybucjach czy instalacja według instrukcji z książki pomoże), po czym koniec końców wróciłam do mojego stanu początkowego czyli najnowszej dystrybucji i Gazebo 1.9.

    Nie przekonał mnie też układ książki. Tak się akurat złożyło, że w momencie otrzymania książki byłam świeżo po przeklinaniu początkowych poradników ze strony ROS.org. Nie trudno zauważyć, że przykłady z pierwszych rozdziałów są dokładnie takie same, może tylko lepiej opisane i odrobinę bardziej rozwinięte. Wiem, że jakoś trzeba było opisać podstawowe możliwości systemu, ale wierze, że dało by się to zrobić inaczej. W końcu jeśli decyduję się na kupno książki to prawdopodobnie dlatego, że bezpłatne materiały z jakiegoś powodu mi nie odpowiadają.

    Książkę ratują trzy rozdziały dotyczące nawigacji i systemów wizyjnych. Przyzwoicie napisane i opisujące temat na tyle, że po ich przeczytaniu można zbudować działający i użyteczny system.

    Podsumowując Learning ROS for Robotics Programming ma być wprowadzeniem do systemu ROS dla osób, które nie miały z nim wcześniej styczności. Najlepiej, żeby nie miały też styczności z internetem i oficjalną stroną ROS. Nie wolno im również instalować nowszych dystrybucji ROS (bo wtedy i tak trafią na internetowe tutoriale w trakcie zastanawiania się co nie działa). Książka być może jest dobra i prezentuje poprawnie podstawy systemu, ale cóż z tego jeśli większość z tego można przeczytać legalnie i za darmo? Jest jednak parę powodów, dla których warto kupić tę książkę. Po pierwsze ujarzmia chaos internetowych tutoriali, po drugie wspomniane opisanie nawigacji i systemów wizyjnych i po trzecie, tradycyjne przy zakupie książki, motywator "wydałem pieniądze to teraz muszę się nauczyć".

Więcej o systemie możecie dowiedzieć się z tej notki

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz