Google+

sobota, 19 listopada 2011

1100 (Robot-hipster)

     Dla naukowców z Montpellier Laboratory of Informatics, Robotics, and Microelectronics stworzenie robota który jest kontrolowany przez człowieka to przeżytek. Teraz robią roboty, które sterują ludźmi.

    W ich eksperymencie mały, humanoidalny robot  Fujitsu HOAP-3 kontrolował ramię człowieka (dla niego manipulator o jednym stopniu swobody) wysyłając sygnały do elektrod przyczepionych na przedramieniu i bicepsie. Celem było równoczesne operowanie swoim i ludzkim ramieniem, tak aby wykonać zadanie polegające na umieszczeniu piłki w koszu.


    O dziwo celem Francuzów nie jest podbicie świata przy pomocy armii robotów mających kontrole nad naszymi ruchami, ale pomoc ludziom o ograniczonej sprawności ruchowej. Podobno z psychologicznego punktu widzenia bardziej korzystne jest gdy robot pokieruje rękę człowieka, aby on sam mógł chwycić szklankę a nie gdy po prostu mu ja poda.

    Przy całej mojej miłości do robotów idea, że moje ruchy są sterowane przez sztuczną inteligencję w ogóle mi się nie podoba. Być może zmieniła bym zdanie, jeśli potrzebowałabym takiej pomocy, ale na razie nie mam wystarczająco dużo zaufania do techniki. Sporo osób myśli podobnie jak ja co jest ciekawe, ponieważ w każdej minucie urządzenia kontrolowane przez maszyny mogą nas zabić na setki mniej lub bardziej bolesnych sposobów. Awaria, błąd w obliczeniach, pomyłka programistów i samolot spada na Ziemię, elektrownia wybucha a google przestaje działać. Niewiele osób powie jednak: stop nie podoba mi się to. Jednak gdy robot ma być w bezpośrednim kontakcie z człowiekiem, przenieść go z miejsca na miejsce, wspomagać pracę mięśni itp.,  zaczynają się schody. Mimo, że najgorszym co może go spotkać to złamanie kości. Ludzie są tacy nielogiczni.


źródło: IEEE spectrum

1 komentarz:

  1. Cześć :) Przez zupełny przypadek trafiłam na Twojego bloga i muszę przyznać, że zrobił na mnie duże wrażenie. Robotyka to szalenie ciekawy i pasjonujący temat, którym także się interesuję. Podoba mi się wrażliwość i emocje z jakimi piszesz swoje posty. Chętnie nawiązałabym z Tobą bliższy kontakt :) Podaję swoje GG: 1339200. Będzie mi bardzo miło, jeśli zechcesz do mnie napisać :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń